Hensikt: Forsøket var delt opp i to deler, i den første delen skulle vi sjekke ut hvordan synlig lys og varme slipper gjennom en glassplate. Glassplaten fungerte som atmosfæren, og vi skulle derfor skjekke ut hvordan drivhuseffekten fungerer.
I den andre delen skulle vi undersøke tempraturendringer i to plastikkbokser hvor den ene var dekt med palstfolie og den andre ikke. Etter dette skulle vi undersøke vannnivåene i de to like store boksene. I den ene boksen skulle det være stein med is oppå steinen, dette skulle representere Grønland og Sørpolen. I den andre boksen hadde vi stein og isbiter flytende i vannet. Dette skulle representere Nordpolen. Da skulle vi sjekke hvordan vannnivået endret seg i de forkjellige boksene.
Utstyr: Glødelampe, kokeplate, glassplate, isbokser, isbiter, termometer, steiner.
Del 1: Det første vi skulle sjekke var om det synlige lyset ble hindret av glassplaten, men vi merket ikke noe særlig forskjell. Det var ca like strekt både med og uten glassplaten. Etter dette skulle vi sjekke om glassplaten hindret varme, så først hold vi hånden vår over den varme kokeplaten. Etter dette tok vi glassplaten mellom og merket veldig stor forskjell. Dette kan da sammelignes med hvordan atmøsfæren stopper mye av solas varme, og hvor viktig dette er for livet poå jorda.

Så plasserte vi to like store steiner oppi hver av platstikkboksene og puttet isbiter oppå steinen som skulle representere Grønland og Sørpolen og isbiter i vannet ved steinen som skulle representere Nordpolen. Vi kunne se at derhvor isbitene lå oppå steinen at vannnivået steg, dette fordi at isen ligger oppå land og når den da smelter og renner ned vil havnivået stige. I den andre boksen hvor isbitene lå i vannet fra før steg ikke vannnivået og det sank heller ikke. Defor er det mye mer dramatisk at isen smelter på Sørpolen og Grønland. Hvis isen smelter på Nordpolen vil det alikevel ikke gå uten konsekvenser, polartene vil ikke ha noe sted å være og gjennomsnittstemperaturen vil endre seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar